Een mondelinge lead binnen je netwerk werkt natuurlijk het best. Maar hoe overtuig je bezoekers die jou nog niet kennen om met jou in zee te gaan?

Vertellen hoe goed je bent op je website zet vaak minder zoden aan de dijk dan wanneer anderen over jou vertellen dat je goed bent. Wanneer een potentiele lead moet besluiten of hij wel of niet met jou wil gaan werken kan een goede aanbeveling van een van je klanten net de doorslag geven. Dat werkt bij mij en bij jou waarschijnlijk net zo.

Amazon.com en Bol.com

Op Amazon.com en Bol.com lees ik altijd eerst de reviews van andere kopers om er zeker van te zijn dat ik geen spijt ga krijgen van mijn aankoop. Wanneer anderen een boek goed, leuk of fantastisch vinden ben je vaak zelf ook sneller bereid om het aan te schaffen.

Een goede aanbeveling opent deuren

Een aanbeveling kan deuren voor jou openen. Het wekt vertrouwen in jou persoonlijk maar ook in je diensten en producten op. Een goede aanbeveling kan er toe bijdragen dat anderen wellicht in jou geïnteresseerd raken.

Mond-om-mond reclame werkt natuurlijk altijd het beste. Iemand die zich bij je meldt omdat hij van een van jouw klanten heeft gehoord dat je goed bent in wat je doet is praktisch al een klant. Maar hoe overtuig je bezoekers van je website, prospects buiten jouw netwerk, die jou niet kennen, dat je goed bent in je werk?

Simpel, vraag je klanten om een aanbeveling. Wanneer je naar volle tevredenheid van een klant je werk hebt gedaan kun je hem of haar vragen om een korte aanbeveling voor op je website te schrijven.

Wanneer bezoekers die jou niet kennen je website bekijken kan zo’n aanbeveling hen er wellicht net van overtuigen dat je je werk goed doet en zullen ze eerder geneigd zijn om met jou in zee te gaan.

Anatomie van een goede aanbeveling

De meeste klanten zijn best wel bereid om een aanbeveling voor je te schrijven, maar je moet ze het wel vragen!

Als een klant bereid is om er een voor je te schrijven moet je er voor zorgen dat de aanbeveling ook ergens over gaat.  Een algemene aanbeveling overtuigt veel minder dan een aanbeveling waarin de volgende vragen worden beantwoord:

  • Wat was de aanleiding voor jullie samenwerking?
  • Wat heb jij voor de klant gedaan?
  • Welk probleem heb jij opgelost bij de klant?
  • Wat werd door de klant het meest gewaardeerd tijdens jullie samenwerking
  • Wat leverde het de klant uiteindelijk op?

Je kunt je klanten ook vragen om bij hun aanbeveling over bepaalde aspecten van de samenwerking in te gaan als je daar wat meer nadruk wilt geven op je website. Maar, zorg er in ieder geval voor dat de aanbeveling antwoorden geeft op de bovenstaande vragen.

Wanneer je de aanbeveling wat wilt sturen kun je deze vragen letterlijk voorleggen aan je klant. Dat kan per email, maar bijvoorbeeld ook via een formulier op je website. Met sterren net zoals bij Amazon ..

Ga er om vragen

Begin er gewoon mee. Vraag je klanten om een aanbeveling en plaats ze op je website. Een goede aanbeveling kan goud waard zijn voor je onderneming !